Snaha průmyslu omezit negativní vliv na životní prostředí je podpořena celou řadou nástrojů:
Normy řady ISO 9000 pomáhají organizacím zajistit, aby jejich produkty nebo služby splňovaly potřeby zákazníků a dalších zúčastněných stran v rámci zákonných a regulačních požadavků. Z ekologického hlediska kvalitní výrobek/výroba splňuje základní požadavky na ochranu životního prostředí. Efektivně se využívá energie, suroviny a minimalizuje se vznik nekvalitních výrobků.
Norma ISO 9000 se stala základem z něhož vznikly čistě ekologické normy řady ISO 14 000.
Systém environmentálního managementu je systematický přístup k ochraně životního prostředí ve všech aspektech činnosti organizace vztahujících se k životnímu prostředí. Je jedním ze subsystémů vrcholového řízení, který je (na rozdíl od ostatních subsystémů), orientovaných především na působení uvnitř organizace – např. ekonomika, kvalita, bezpečnost, personalistika) zaměřen především na řízení vlivu výroby, výrobků a služeb na životní prostředí a na dosažení a udržení souladu se zákonnými předpisy tento vliv usměrňujícími.
Základní kroky EMS zahrnují:
Organizace se k zavádění EMS rozhodují dobrovolně, aniž by ji k tomu donucoval stát. Povinnost zavést EMS není totiž zakotvena v žádném zákonném předpisu. Je to činnost cyklická viz. tento obr.:
EMAS je rovněž dobrovolný nástroj environmentální politiky, jehož hlavním cílem je podporovat neustálé zlepšování vlivu organizací na životní prostředí. Stěžejními body EMAS je:
Mezi hlavní požadavky EMAS patří plný soulad systému environmentálního řízení s požadavky normy ISO 14001. Jsou zde ale některé výrazné rozdíly:
ISO/EN ISO 14001 | EMAS |
---|---|
Normy ISO stanovuje Mezinárodní organizace pro normalizaci. Certifikace ISO není zakotvena v legislativě států. | Certifikace EMAS je zakotvena v legislativě Evropského parlamentu (EC) No 1221/2009. |
Certifikace se neváže na geografické ani politické hranice. | Certifikovaný subjekt by neměl přesahovat hranice některého z členských států Evropské unie. |
Možno zavést pouze v části certifikovaného subjektu. | Zavádí se plošně v celém subjektu certifikace. |
Přezkoumání vlivů na životní prostředí je doporučováno, není však povinné. | Je nutné zpracovat environmentální přezkoumání (podrobné přezkoumání vlivů na životní prostředí). |
Je vyžadován pouze postup identifikace vlivů na ŽP. | Vyžaduje se identifikace a hodnocení přímých i nepřímých vlivů na ŽP a stanovení kritérií pro posuzování vlivů na ŽP. |
Vypracovává se postup identifikace a přístupu k příslušným právním požadavkům. Organizace musí zajistit, aby k těmto požadavkům bylo přihlédnuto. | Požadovaná plná shoda s platnými právními předpisy. Vypracovává se audit souladu s legislativou. |
Není možná přímá kontrola ze strany veřejnosti. Nutná pouze komunikace s externími subjekty spolupracujícími s certifikovaným subjektem. | Otevřená komunikace s veřejností. Vydání veřejného „environmentálního prohlášení“ |
Vyžadováno zlepšování negativního vlivu na ŽP po etapách, doba mezi jednotlivými kroky ke zlepšení není definovaná. | Požadavek na každoroční aktualizaci environmentálního prohlášení. Kontrola zlepšování negativního vlivu na životní prostředí probíhá s intervalem 1 rok. |
Vedení podniku přezkoumá vliv řízení na životní prostředí. Nezpracovává se však audit. | Vedení podniku provádí širší přezkoumání vlivu řízení na životní prostředí. Zpracovává se audit. |
Relevantní kroky se projednávají s dodavateli a spolupracujícími organizacemi. | Přímý vliv certifikace na dodavatele a spolupracující organizace je vyžadován. |
Zaměstnanci jsou o procesu certifikace informováni, aktivně se do něj však nezapojují. | Aktivní zapojení zaměstnanců, jejich zástupců se vyžaduje. |
Nezávislost auditora je doporučena. | Nezávislost auditora se vyžaduje. |
Probíhá kontrola aktualizací environmentální politiky. Není však výslovně vyžadována pravidelně. | Ověřovatel schvaluje jednou ročně aktualizace environmentálního prohlášení. Vždy jednou za 3 roky znovu schvaluje všechny prvky environmentální politiky tzv. velké environmentální prohlášení. |
Ověření environmentální politiky externí organizací není vyžadováno. | Ověření environmentálního prohlášení provádí certifikovaná externí organizace. |
Není povinnost registrace ani informování orgánů státní správy. | Po dosažení certifikace EMAS je vyžadovaná registrace v databázi Ministerstva životního prostředí ČR. |
Bez nároku na používání loga certifikace. | Právo používat logo EMAS. |
Vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA) je označení pro proces, jehož cílem je získat představu o vlivu stavby na životní prostředí. Výsledkem je vyhodnocení, zda je vhodné investici realizovat, resp. za jakých podmínek je realizace akceptovatelná. Studii EIA musí být přiložena k žádosti o realizaci všech velkých staveb a všech podniků s výrazným dopadem na přírodu (továrny, spalovny atd.). EIA byla v českém zákonodárství poprvé zavedena zákonem České národní rady č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. V současné době ji upravuje zákon č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí.