Následující tabulka znázorňuje přístup k ochraně životního prostředí v jednotlivých dekádách minulého století:
60.léta - rozptyl Roztyl škodlivin. | ![]() |
70. léta - koncové technologie Jsou technologie převádějí znečištění z jedné složky životního prostředí do druhé, v níž by znečištění bylo možno lépe zachytit. | ![]() |
80. léta - recyklace Vracení výrobního odpadu zpět do technologického procesu | ![]() |
90. léta - čistší produkce | ![]() |
Důvody proč zavádět Čistší produkci (CP): • přísnější legislativní požadavky v oblasti ochrany životního prostředí, • zvyšující se ceny vstupních surovin a energií, • vysoké investiční náklady na zavedení nových technologií, • vysoká konkurence v regionálním i mezinárodním měřítku, • vyšší nároky spotřebitelů či obchodních partnerů.
Čistší produkce je vázána na zákon č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Vedle legislativních předpisů lze čistší produkci velmi dobře využít při zavádění systémů environmentálního managementu a to jak podle ISO 14001, tak podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 761/2001.
Hlavní formy čistší produkce je na tomto obrázku:
Preferovaná pořadí:
Změna výrobních postupů • změna surovin, • změna technologie, Zpětné zpracování odpadů • ve výrobním procesu, • recyklace,
Příklady změny výrobního procesu nebo technologie:
• Využití zbytkového tepla metalurgický průmysl - využití „odplynů“.
• Čištění povrchů zdokonalení procesu oplachování.
• Čištění pomoci tuhého CO2
Opakované použití:
• Třídění a opětovné využití ve výrobním
procesu např. postupná filtrace vody při čištění celulózy
I. Krok (cíle a strategie projektu)
V prvním kroku se definují cíle:
• Omezení produkce odpadu (požadavek zákona)
• Snížení objemu odpadu ukládaného na skládku
Pro dosažení cíle je nutné:
• Stanovit skutečné příčiny vzniku odpadu.
• Mít kontrolní a monitorovací proces.
• Určit manažera projektu.
• Zajistit finanční prostředky.
II. Krok (environmentální politika, plán odpadového hospodářství)
Druhý krok předpokládá, že podnik má environmentální politiku a plán odpadového hospodářství:1):
• Podnik má zavedený EMAS.
• O EMAS jsou informováni všichni zaměstnanci.
• V podniku existuje celková evidence vstupů a výstupů.
Na základě dostupných informací se stanovení potenciálu prevence:
• Určení nejvýznamnějších surovin.
• Určení nebezpečných látek a odpadů.
• Zvolení rozsahu sledovaných indikátorů.
Počet sledovaných surovin a odpadů se řídí rozsahem výroby
Údaje se zpracují v tabulkové formě - tabulka pro dvacet nejvýznamnějších surovin (Top Twenty1). tabulka pro dvacet nejvýznamnějších surovin obsahujících nebezpečné látky (Top Twenty2)
Tabulka pro dvacet nejvýznamnějších odpadů (Top Twenty3)
III. Krok (výchozí podklady a jejich hodnocení)
Třetí krok zahrnuje postup hodnocení významnosti surovin/odpadů:
Pro každou tabulku TopTwnty se zvolí 5 až 8 kriterii a přidělí se jim váha Vk.
Každému kriteriu se přiřadí hodnocení Hk vyjadřující skutečný stav v podniku.
Potenciál prevence sledované suroviny/odpadu
čím vyšší je P, tím vyšší je potenciál prevence sledované suroviny/odpadu
Na základě vyhodnocení Ptenciálu prevence se stanoví environmentální indikátor provedených opatření: