Obsah

Přeprava

Logistika, povrchová úprava a systémy balení se znovu stávají velmi důležitými pojmy, zejména tam, kde přeprava drahých produktů na velkou vzdálenost musí být několikanásobně jištěna.

Při návrhu balení je nutno vzít v úvahu několik faktorů:
- cenu a choulostivost materiálu přepravovaného zboží,
- typ přepravy a s ním spojená mechanická rizika, jako jsou nárazy a otřesy,
- dobu přepravy, po kterou není možno řídit ani kontrolovat vlivy působící na výrobky,
- trasu přepravy, která svými klimatickými stresy může způsobit nenávratné škody.

Ochranné balení

Úkolem ochranného balení je částečně nebo úplně izolovat výrobky od nepříznivě působících složek atmosféry.

Požadavky na ochranné balení:

– Zabránit porušení a znečištění ochranných vrstev konzervačních prostředků na výrobcích,
– Vytvořit podmínky nutné pro správnou funkci zvoleného ochranného prostředku (vypařovacího inhibitoru, vysoušedla apod.),
– Chránit výrobky částečně nebo úplně proti mechanickému poškození.

Bariérový obal může být proveden:

– Bez možnosti zásahu,
– S občasným otevřením.

Obr 1 Antikorozní papír SVIK

Klasifikace obalového materiálu z hlediska propustnosti:
– Barierový systém neutěsněný (kartonové krabice,papíry vrstvené PE, PP PE folii),
– Barierový systém utěsněný - chrání proti pronikání vody a pevných částic (dvouvrstvé papíry slepované mikrokrystalickým voskem, PE folie o tloušťce 0,1 až 0,15 mm).
– Barierový systém utěsněný s upraveným kryptoklimatem (antikorozní papíry SVIK, PE folie, hliníkové folie, folie s vypařovacími inhibitory),

Charakteristika nejdůležitějších obalových (bariérových) materiálů pro různé varianty ochranného balení je uvedena v této tabulce:

Příklad obalu Charakteristika obalu
Parafinovaný papír, voskovaný papír apod.Materiál s omezenou propustností pro vodu a tuky. Používá se ve tvaru archu, pytle, sáčku s jednou nebo několika vrstvami a následným zalepením lepicí páskou, lepidlem, zavázáním provázkem apod.
Mikrokrystalický vosk, hermetizační hmoty apod. Povlak nepropustný pro vodu a vodní páru, který se nanese na obal (kartónové nebo lepenkové krabice). Nanáší se v jedné nebo ve dvou vrstvách. Aby nedocházelo k slepování, používá se doplňkový obal.
PVC fólie tloušťky 0,2, mm, polyethylenová folie tloušťky do 0,15 mm, mikrovoskovaná tkanina, vrstvené plastová folie Vodotěsný materiál nepropustný pro tuky s propustností pro vodní péru pod 5 g.m-2 při 20 oC a relativní vlhkosti vzduchu 100 %. Používá se ve tvaru pásky, sáčku, pytle s následným zalepením okraje nebo jejich svařením.
Polyethylenová fólie minimální tloušťky 0,15 mm, kombinace hliníkové folie s papírem, plastovou folií, textilem (PE-Al-PET) apod.Vodotěsný materiál nepropustný pro tuky s propustností pro vodní páru do 0,5 g.m-2 při 20 °C a relativní vlhkosti vzduchu 100 %. Používá se ve tvaru pásu, sáčku, pytlů, pouzder s následným svařením, šířka svařeného spoje od 3 do 5 mm.
Pouzdra, nádoby, kontejnery, bedny, truhlíky apod. Pevný obal (nádoby) různé konstrukce a rozměru nepropustný pro vodu a vodní páru. Používá se k balení jednoho i více výrobků s následným vytvořením hermetického uzávěru (zalepením, utěsněním apod.).
Ocelové nebo hliníkové truhlíky, sudy, hermetické kontejnery apod. Pevné obaly různé konstrukce a rozměru z kovových materiálů, nepropouštějící olej a vodní páru. Používají se k balení jednoho i více výrobků s následnou hermetizací obalu (uzávěry, kryty, pájení, svařování).

Balení zabraňovat přístupu složek atmosféry k výrobku, chránit před poškozením vrstvu konzervačního prostředku, nebo umožnit funkci ochranného prostředku resp. ochranného opatření. Uvnitř obalu vznikne dlouhodobě mikroklima, které:

- chrání proti klimatickým vlivům (nejnižší propustnost pro vodní páru, vodu a kyslík),
- chrání proti aerosolům a agresivním plynům,
- chrání proti UV záření, tukům, olejům a kyselinám,
- chrání proti mikrobiálnímu napadení.

Obr 2 Indikátory mechanického namáhání

Během přepravy je nutné chránit některý druhy výrobků před mechanickým namáháním.Citlivost výrobku k mechanickému namáhání je dána členitostí výrobku a výskytem pohyblivých částí. Indikátory nesprávné manipulace (otřesy, rázy naklonění, přetížení 25 až 200 G) jsou na obr.1.

Materiál pro transportní balení

Přepravní obaly se dělí podle:
– konstrukčních typů (bedny, přepravky),
– materiálů z nichž je přepravní obal vyroben.

Z hlediska ochranného působení se přepravní obaly dělí na:
– Neutěsněné barierové systémy,
– Utěsněné, vodotěsné barierové systémy,
– Utěsněné barierové systémy se sníženou propustností pro plyny,
– Utěsněné systémy s upraveným kryptoklimatem (vysoušedla, vypařovací inhibitory),
– Hermetické barierové systémy s neupraveným kryptoklimatem,
– Hermetické barierové systémy s upraveným kryptoklimatem.

Dřevo

+ Široce dostupný
+ Jednoduše zpracovatelný
+ Obnovitelný, recyklovatelný
− Aktivně reaguje s teplotou a vlhkostí
− Řezivo pro přepravní obal smí obsahovat do 20 % vlhkosti
− Obsah těkavých organických sloučenin (formaldehyd, kyselina mravenčí, octová) příčinou koroze.

Papír a lepenka

+ Vytvářejí primární obal,
+ Jednoduchý potisk, spojování (spony, lepení),
+ Obnovitelný obal, recyklovatelný materiál,
− Aktivně reaguje s okolním prostředím (vzdušná vlhkost).

Kovové materiály

Obr 3 Ochrana rotorové části točivého stroje

+ Přepravní obaly s dlouhou životností,
+ Opakované využití,
− Vysoká hmotnost (lze snížit použitím lehkých kovů, výplní),

Laminátové materiály

Obr 4 Laminatová ochrana

Laminované folie (PET/Al/PE – 12 μm) chrání:
– Před klimatickými vlivy,
– Proti agresivním plynům,
– Před UV zářením,
– Proti mikrobiálnímu napadení.
Příklady balení s využitím hliníkových fólií

Plastové materiály

+ V současnosti nejpoužívanější materiál
+ Obalové materiály jsou lehké, recyklovatelné, plní řadu dalších funkcí,
+ Většinou chrání proti mechanickému poškození

Nejběžnější materiál PE, PP, PVC od tloušťky 50 do 200 μm