====== Nástroje environmentální politiky ====== Snaha průmyslu omezit negativní vliv na životní prostředí je podpořena celou řadou nástrojů: * Normy řady ISO 9000 * Normy řady ISO 14 000 * Registry znečištění * Směrnice RoHS * Nařízení REACH * Nejlepší dostupné techniky ([[politika:smernice#bat|BAT]]) * Další aktivity: * Čistší produkce * Hodnocení životního cyklu ([[lca:start|LCA]]) * [[design:duvod|Ekodesign]] * Ekologicky šetrný výrobek Normy řady [[https://cs.wikipedia.org/wiki/ISO_9000|ISO 9000]] pomáhají organizacím zajistit, aby jejich produkty nebo služby splňovaly potřeby zákazníků a dalších zúčastněných stran v rámci zákonných a regulačních požadavků. Z ekologického hlediska kvalitní výrobek/výroba splňuje základní požadavky na ochranu životního prostředí. Efektivně se využívá energie, suroviny a minimalizuje se vznik nekvalitních výrobků. Norma ISO 9000 se stala základem z něhož vznikly čistě ekologické normy řady [[https://www.tretiruka.cz/iso-14001/uvod/|ISO 14 000]]. ===== Eco-Management System (EMS) ===== Systém environmentálního managementu je systematický přístup k ochraně životního prostředí ve všech aspektech činnosti organizace vztahujících se k životnímu prostředí. Je jedním ze subsystémů vrcholového řízení, který je (na rozdíl od ostatních subsystémů), orientovaných především na působení uvnitř organizace – např. ekonomika, kvalita, bezpečnost, personalistika) zaměřen především na řízení vlivu výroby, výrobků a služeb na životní prostředí a na dosažení a udržení souladu se zákonnými předpisy tento vliv usměrňujícími. Základní kroky EMS zahrnují: * Definování politiky životního prostředí v podniku. * Úvodní přezkoumání environmentálních dopadů (faktorů). * Přehled zákonných požadavků a dosažení souladu s nimi. * Stanovení environmentálního programu se specifickými cíli. * Určení úkolů a jmenování osob odpovědných za jejich plnění. * Programy školení a vzdělávání pro všechny zaměstnance. * Měření, pravidelný monitoring, mechanizmy zlepšování. * Interní a externí audity, ověření. * Interní a externí informovanost, komunikace, výroční zpráva o životním prostředí – tzv. environmentální prohlášení. Organizace se k zavádění EMS **rozhodují dobrovolně**, aniž by ji k tomu donucoval stát. Povinnost zavést EMS není totiž zakotvena v žádném zákonném předpisu. Je to činnost cyklická viz. tento obr.: {{ :obr:emspirala.jpg?nolink&500 |}} ===== Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) ===== [[https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2001R0761:20070101:CS:PDF|EMAS]] je rovněž dobrovolný nástroj environmentální politiky, jehož hlavním cílem je podporovat neustálé zlepšování vlivu organizací na životní prostředí. Stěžejními body EMAS je: * vytvořením a zaváděním systémů řízení podniků z hlediska ochrany životního prostředí, * systematické hodnocení výkonu těchto systémů, * poskytování informací o vlivu organizace na životní prostředí, * aktivní zapojením zaměstnanců v organizace vzdělávání v dané problematice. {{ :obr:emaslogo.jpg?nolink&200 |}} Mezi hlavní požadavky EMAS patří plný soulad systému environmentálního řízení s požadavky normy ISO 14001. Jsou zde ale některé výrazné rozdíly: ^ ISO/EN ISO 14001 ^ EMAS ^ |Normy ISO stanovuje Mezinárodní organizace pro normalizaci.\\ **Certifikace ISO není zakotvena v legislativě** států.|**Certifikace EMAS je zakotvena v legislativě**\\ Evropského parlamentu (EC) No 1221/2009.| |Certifikace se neváže na geografické ani politické hranice.|Certifikovaný subjekt by neměl přesahovat hranice některého z členských států Evropské unie.| |Možno zavést pouze v části certifikovaného subjektu.|Zavádí se plošně v celém subjektu certifikace.| |Přezkoumání vlivů na životní prostředí je doporučováno, není však povinné.|Je nutné zpracovat environmentální přezkoumání (podrobné přezkoumání vlivů na životní prostředí).| |Je vyžadován pouze postup identifikace vlivů na ŽP.|Vyžaduje se identifikace a hodnocení přímých i nepřímých vlivů na ŽP a stanovení kritérií pro posuzování vlivů na ŽP.| |Vypracovává se postup identifikace a přístupu k příslušným právním požadavkům. Organizace musí zajistit, aby k těmto požadavkům bylo přihlédnuto.|Požadovaná plná shoda s platnými právními předpisy. Vypracovává se audit souladu s legislativou.| |Není možná přímá kontrola ze strany veřejnosti. Nutná pouze komunikace s externími subjekty spolupracujícími s certifikovaným subjektem.|Otevřená komunikace s veřejností. Vydání veřejného „environmentálního prohlášení“| |Vyžadováno zlepšování negativního vlivu na ŽP po etapách, doba mezi jednotlivými kroky ke zlepšení není definovaná.|Požadavek na každoroční aktualizaci environmentálního prohlášení. Kontrola zlepšování negativního vlivu na životní prostředí probíhá s intervalem 1 rok.| |Vedení podniku přezkoumá vliv řízení na životní prostředí. **Nezpracovává se však audit**.|Vedení podniku provádí širší přezkoumání vlivu řízení na životní prostředí. **Zpracovává se audit.**| |Relevantní kroky se projednávají s dodavateli a spolupracujícími organizacemi.|Přímý vliv certifikace na dodavatele a spolupracující organizace je vyžadován.| |Zaměstnanci jsou o procesu certifikace informováni, aktivně se do něj však nezapojují.|Aktivní zapojení zaměstnanců, jejich zástupců se vyžaduje.| |**Nezávislost auditora je doporučena**.|**Nezávislost auditora se vyžaduje.**| |Probíhá kontrola aktualizací environmentální politiky. Není však výslovně vyžadována pravidelně.|Ověřovatel schvaluje jednou ročně aktualizace environmentálního prohlášení. Vždy jednou za 3 roky znovu schvaluje všechny prvky environmentální politiky tzv. velké environmentální prohlášení.| |**Ověření environmentální politiky externí organizací není vyžadováno.**|**Ověření environmentálního prohlášení provádí certifikovaná externí organizace.**| |**Není povinnost registrace ani informování orgánů státní správy.**|**Po dosažení certifikace EMAS je vyžadovaná registrace v databázi Ministerstva životního prostředí ČR.**| |**Bez nároku na používání loga certifikace**.|**Právo používat logo EMAS.**| ===== Environmental Impact Assessment (EIA) ===== Vyhodnocení vlivů na životní prostředí ([[https://cs.wikipedia.org/wiki/Vyhodnocen%C3%AD_vliv%C5%AF_na_%C5%BEivotn%C3%AD_prost%C5%99ed%C3%AD|EIA]]) je označení pro proces, jehož cílem je získat představu o vlivu stavby na životní prostředí. Výsledkem je vyhodnocení, zda je vhodné investici realizovat, resp. za jakých podmínek je realizace akceptovatelná. Studii EIA musí být přiložena k žádosti o realizaci všech velkých staveb a všech podniků s výrazným dopadem na přírodu (továrny, spalovny atd.). EIA byla v českém zákonodárství poprvé zavedena zákonem České národní rady č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí. V současné době ji upravuje zákon [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-100|č. 100/2001 Sb.]] o posuzování vlivů na životní prostředí. [<8>]