Strategické kroky ekodesignového návrhu vyjadřuje ekodesignové kolo s osmi segmenty (loukotěmi) :
Návrh nového výrobku |
Výběr materiálů s nízkým dopadem na životní prostředí: • materiály, které jsou recyklované nebo recyklovatelné, • materiály z obnovitelných zdrojů. |
Snižování spotřeby materiálů: • zmenšování objemu jednotlivých dílů, • snižování hmotnosti výrobku, • snižování různých druhů materiálů v jednom výrobku. |
Optimalizace výrobních procesů: • snižování negativního dopadu jednotlivých technologii na životní prostředí během výroby, • prověření pomocných technologických postupů, • posouzení vedlejších materiálů z hlediska jejich využití, nebo spotřeby energie. |
Optimalizace přepravy a distribuce: • strategie nesouvisející bezprostředně s výrobou a užíváním výrobku, ovlivňuje ale významně ŽP. |
Snižování negativních vlivů během užívání: • snižování energetické spotřeby (zvyšování účinnosti), • minimalizace toxicity a odpadů. |
Optimalizace životnosti: • co nejvíc prvků v zařízení s podobnou životností, • víceúčelově využití prvků. |
Přiřadí-li se každé loukoti stupeň významnosti (např. od 4 do 1) a pospojují-li se jednotlivé bod, dostane se plocha, která vyjadřuje ekodesignovou efektivnost návrhu:
Výběr výrobku je zásadní problém celého projektu
Musí se zvažovat:
• snížení dopadu výrobku na životní prostředí,
• zvýšení tržního potenciálu výrobku,
• úroveň technické inovace.
U stávajícího výrobku se vyhodnocuje:
• množství škodlivých látek,
• možnost optimalizace výroby (množství druhů látek, energetické úspory),
• možnost optimalizace distribuce (přeprava, obalové technologie),
• optimalizace užití výrobku (náhrada službou, energetická a materiálová úspora),
• optimalizace likvidace výrobku (jednotné, bezpečné a značené materiály, snadná rozebíratelnost výrobků).
Materiálová optimalizace
Nového výrobku se řeší možnosti jak zlepšit současnou materiálovou strukturu:
• snížením množství druhů materiálů,
• snížení hmotnosti (množství materiálu),
• vyloučením (snížením) obsahu nebezpečných látek,
• užitím snadno recyklovatelných materiálů.
Výrobní optimalizace
• menší energetická náročnost,
• menší množství doplňkových postupů,
• snížení znečištění ŽP (voda, půda, ovzduší, emise, hluk, vibrace, světlo).
Likvidace výrobku
S ohledem na likvidaci výrobků s ukončenou dobou technického života musí výrobce řešit:
• zajištění sběru/zpětného odběru,
• snadnou demontáž,
• snadnou identifikaci a třídění použitých materiálů,
• možnost energeticky nenáročnou recyklaci.
Konkurenční výhoda
Správná marketingová strategie propagace nového výrobku, která se zaměří na jeho
funkčnost, vzhled a vliv na životní prostředí je silnou zbraní v konkurenčním boji.
Předpokládá se zvýšení zájmu zákazníků o výrobek, protože ten splňuje požadavky na
šetrné chování vůči životnímu prostředí, a to jak požadavky dané legislativou, tak
požadavky dané společenským tlakem
Přínosy v budoucnosti
Při návrhu nového či inovaci starého výrobku je nutné brát v potaz předpokládaný vývoj
legislativy v oboru a provést návrh tak, aby výrobek z velké části odpovídal i požadavkům
na něj kladeným ve střednědobém horizontu. Takovýto návrh vede i k prevenci v oblasti ŽP,
čímž výrobek opět získává (zvyšuje) své konkurenční výhody.