EKP

o ekologii materiálů a procesů v elektotechnice

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


design:strategie

Strategie ekodesignu

Strategické kroky ekodesignového návrhu vyjadřuje ekodesignové kolo s osmi segmenty (loukotěmi) :






Návrh nového výrobku
Výběr materiálů s nízkým dopadem na životní prostředí:
• materiály, které jsou recyklované nebo recyklovatelné,
• materiály z obnovitelných zdrojů.
Snižování spotřeby materiálů:
• zmenšování objemu jednotlivých dílů,
• snižování hmotnosti výrobku,
• snižování různých druhů materiálů v jednom výrobku.
Optimalizace výrobních procesů:
• snižování negativního dopadu jednotlivých technologii na životní prostředí během výroby,
• prověření pomocných technologických postupů,
• posouzení vedlejších materiálů z hlediska jejich využití, nebo spotřeby energie.
Optimalizace přepravy a distribuce:
• strategie nesouvisející bezprostředně s výrobou a užíváním výrobku, ovlivňuje ale významně ŽP.
Snižování negativních vlivů během užívání:
• snižování energetické spotřeby (zvyšování účinnosti),
• minimalizace toxicity a odpadů.
Optimalizace životnosti:
• co nejvíc prvků v zařízení s podobnou životností,
• víceúčelově využití prvků.

Přiřadí-li se každé loukoti stupeň významnosti (např. od 4 do 1) a pospojují-li se jednotlivé bod, dostane se plocha, která vyjadřuje ekodesignovou efektivnost návrhu:

Poznámky k jednotlivým krokům

Výběr výrobku je zásadní problém celého projektu

Musí se zvažovat:
• snížení dopadu výrobku na životní prostředí,
• zvýšení tržního potenciálu výrobku,
• úroveň technické inovace.

U stávajícího výrobku se vyhodnocuje:
• množství škodlivých látek,
• možnost optimalizace výroby (množství druhů látek, energetické úspory),
• možnost optimalizace distribuce (přeprava, obalové technologie),
• optimalizace užití výrobku (náhrada službou, energetická a materiálová úspora),
• optimalizace likvidace výrobku (jednotné, bezpečné a značené materiály, snadná rozebíratelnost výrobků).

Materiálová optimalizace

Nového výrobku se řeší možnosti jak zlepšit současnou materiálovou strukturu:
• snížením množství druhů materiálů,
• snížení hmotnosti (množství materiálu),
• vyloučením (snížením) obsahu nebezpečných látek,
• užitím snadno recyklovatelných materiálů.

Výrobní optimalizace

• menší energetická náročnost,
• menší množství doplňkových postupů,
• snížení znečištění ŽP (voda, půda, ovzduší, emise, hluk, vibrace, světlo).

Likvidace výrobku

S ohledem na likvidaci výrobků s ukončenou dobou technického života musí výrobce řešit:
• zajištění sběru/zpětného odběru,
• snadnou demontáž,
• snadnou identifikaci a třídění použitých materiálů,
• možnost energeticky nenáročnou recyklaci.

Zhodnocení ekodesignu

Konkurenční výhoda
Správná marketingová strategie propagace nového výrobku, která se zaměří na jeho funkčnost, vzhled a vliv na životní prostředí je silnou zbraní v konkurenčním boji. Předpokládá se zvýšení zájmu zákazníků o výrobek, protože ten splňuje požadavky na šetrné chování vůči životnímu prostředí, a to jak požadavky dané legislativou, tak požadavky dané společenským tlakem

Přínosy v budoucnosti
Při návrhu nového či inovaci starého výrobku je nutné brát v potaz předpokládaný vývoj legislativy v oboru a provést návrh tak, aby výrobek z velké části odpovídal i požadavkům na něj kladeným ve střednědobém horizontu. Takovýto návrh vede i k prevenci v oblasti ŽP, čímž výrobek opět získává (zvyšuje) své konkurenční výhody.

Limity ekodesignu

Ekodesignový přístup má své limity a omezení. Jsou to zejména:
• Náklady (analýzy, nové materiály, testování, …).
• Nezájem trhu (zákazník není ochoten platit za inovaci/přínos pro ŽP).
• Časová náročnost (krátký cyklus vývoje nových výrobků).
• Neochota vnímat výrobek v jeho celém životním cyklu.

design/strategie.txt · Poslední úprava: 2023/12/16 20:29 autor: 127.0.0.1